IJstijd

Het boek dat in je vroegste jeugd de meeste indruk op je heeft gemaakt. Aldus een vraag die ik op Twitter voorbij zag komen.
Door dit te delen samen met andere boekenliefhebbers zal hopelijk een scala aan titels de revue passeren met evenveel (zeer persoonlijke!) recensies. Mij lijkt het een leuk initiatief.

Alleen dat vroegste jeugd zat mij wat dwars.
Want als fervent boekenlezer, ook reeds op jonge leeftijd en in diverse genres kan ik uit veel kiezen maar echt indruk maakte een boek dat ik zo rond mijn twaalfde gelezen heb.
En is dat dan nog je vroegste jeugd?
Ik weet het niet.
Maar het is wel dit boek dat mijn antwoord zal zijn op de eerste vraag uit een serie van 50.
De titel van dit boek is De Stam van de Holenbeer (deel 1 uit de serie ‘De Aardkinderen’).

holebeer samenDit boek las ik in een periode waarin mijn puberteit zich voorzichtig aandiende en ik op een leeftijd was waarop ik mij moeiteloos, en zelfs bij voorkeur, identificeerde met alles en iedereen mits haaks staande op mijn eigen gewone, eenvoudige en in de ogen van een prepuber, super doorsnee leven.

En opeens was daar Ayla, de hoofdrolspeelster wiens leven gevolgd wordt in dit boek.

Ayla is een meisje dat geboren werd in de laatste ijstijd en dat op 5-jarige leeftijd haar beide ouders verloor bij een aardbeving.
Waarmee direct wordt aangetoond dat van enig raakvlak met mijn eigen leven geen sprake was.

Ayla wordt gevonden door een groep Neanderthalers die zichzelf Stam noemt, en zij nemen haar op in hun groep.
Ayla zelf is afkomstig van een groep die ‘De Anderen’ wordt genoemd.
Er zijn grote uiterlijke en innerlijke verschillen tussen de Stam en de Anderen. Deze grote verschillen maken het leven van Ayla bij de Stam er niet altijd makkelijk op.
De medicijnvrouw van de Stam zal haar opvoeden als haar eigen dochter en vertelt Ayla haar ‘herinneringen’ waardoor Ayla alles zal leren over geneeskrachtige planten en kruiden. Maar een echte platkop, zoals de stamleden ook genoemd worden vanwege hun fysieke kenmerken, zal zij nooit worden.
Behalve dat zij zelf nieuwsgierig blijft naar haar eigen soort wordt haar dit ook regelmatig en op pijnlijke wijze duidelijk gemaakt door de zoon van de Stamleider.
De strijd om acceptatie, het een zijn met de natuur, de invloed van de geestenwereld en de hiërarchie binnen een groep op een pre-historische wijze maken het verhaal immer spannend. Het boek boeit van begin tot eind en speelt zich af in een wereld waarbij je je fantasie veilig de vrije loop kunt laten.

Reikhalzend keek ik altijd uit naar de uitgave van elk volgend deel en met elk nieuw boek was ik vervolgens, voor zolang dat nodig was, onbereikbaar voor een ieder die zich niet in mijn ijstijd bevond.

Leuk detail is wel dat de serie opnieuw werd uitgegeven met niet alleen een nieuwe kaft maar ook een nieuwe spelling… (zie afbeelding)

Op initiatief van Peter

6 Reacties to “IJstijd”

  1. Helen Soler Says:

    Goh, nog nooit gehoord van deze boeken. Lijken me inderdaad erg leuk. Leuk te lezen. En hilarisch de verschillende kaften met verschillende spelling.

  2. carel de mari Says:

    ja, ken ik, wel op latere leeftijd pas gelezen

    • dac3006 Says:

      Leuk dat je het gelezen hebt. Het zijn denk ik ook niet per definitie kinderboeken maar wat was ik gefascineerd door dat meisje dat ogenschijnlijk alles moeiteloos kon!

  3. Peter Pellenaars (@petepel) Says:

    Deze boeken verschenen in de tijd dat ik een bijbaantje in een kantoorboekhandel had. Ze vlogen als warme broodjes over de toonbank. Zelf ben ik er ook ooit in begonnen, maar ben niet door het eerste deel gekomen. Het zou dus beter in mijn geval bij vraag2 horen 😉

  4. #50books de avonturen van Lena Lena | De Lezende Forens Says:

    […] de indruk en invloed het sterkste is: de eerste keer lezen over ware liefde of gewoon kunnen identificeren met alles wat niet doorsnee is. Het is herkenbaar. Ik denk dat ik in mijn pubertijd voor het eerste kennis maakte met het […]


Geef een reactie

